Krimpfolie

Krimpfolie ken je waarschijnlijk wel van de verpakking van diverse (levens)middelen.
Het is een hele stevige manier van verpakken en het beschermd je producten goed tegen vocht en beschadigingen.
In het geval van levensmiddelen is dit natuurlijk belangrijk omdat producten hierdoor langer houdbaar zijn en de kwaliteit beter wordt bewaard.

Krimpfolie voor boeken en catalogi

Voor wat betreft boeken en catalogi zitten er ook zeker veel voordelen aan het gebruiken van krimpfolie.
Voor we de voor en nadelen benoemen is het handig eerst even kort uit te leggen hoe krimpfolie precies wordt gebruikt.
Als het drukken van je boek (of catalogi) is afgerond wordt er een laagje folie om het boek geplaatst.
In een speciale machine wordt de folie zodanig verhit dat de folie krimpt en zich helemaal strak trekt rondom je boek,
Hierdoor zit ieder boek per stuk netjes verpakt en is je boek ook goed beschermd tijdens het transport naar de winkels.
Naast de bescherming tegen beschadigingen beschermd krimpfolie ook tegen vocht, zeker in het geval van papier is dit heel belangrijk.
Hierdoor weet je zeker dat je boek netjes en onbeschadigd bij de eindbestemming aankomt.

Alle voor en nadelen aan het gebruiken van krimpfolie op een rijtje:

+ Je boek is goed beschermd tegen vocht en beschadiging
+ Doordat krimpfolie doorzichtig is, is het cover wel goed te zien, in de winkel kan een klant dus wel goed zien welk boek hij koopt
+ Je kan extra drukwerk (flyers of stickervellen) insluiten zonder dat dit eruit kan vallen
+ De folie kan ook bedrukt worden

Het is voor klanten niet mogelijk om je boek in te kijken als het in de winkel ligt
Minder goed voor het milieu

 

Geschreven door Laura van Werven publicatiedatum: 20 februari 2018laatst gewijzigd: 20 februari 2018

PMS kleuren

Naast CMYK (ook wel full-color genoemd) en zwart, is er nog een andere mogelijkheid bij de bedrukking, namelijk PMS kleuren.
PMS is een codering voor kleuren. De letters staan voor Pantone Matching System. Pantone is de naam van het bedrijf dat de kleurcoderingen publiceert.

PMS kleuren zijn kleuren die gestandaardiseerd zijn, dit wil zeggen dat een bepaalde PMS kleur overal ter wereld gelijk is.
Bijvoorbeeld PMS 021 is de oranje kleur die je waarschijnlijk wel kent van de ING en Nationale Nederlanden.
Omdat zulke merken zeker willen weten dat hun kleur op elke uiting hetzelfde is, maken zij gebruik van een PMS kleur.
Door deze kleur zekerheid worden PMS kleuren veel gebruikt bij het drukken van huisstijl drukwerk.

De PMS kleuren zijn dus altijd hetzelfde, maar het kan wel voorkomen dat de kleur er anders uit ziet op verschillende materialen. Dit heeft dan te maken met de papiersoort die gebruikt wordt. Ongecoat papier zuigt bijvoorbeeld meer inkt op dan gecoat papier. Hierdoor zal de kleur er anders uit komen te zien, terwijl toch exact dezelfde inkt is gebruikt.
In de PMS codering wordt om deze reden ook gebruik gemaakt van een lettercode om het materiaal aan te geven. Zo staat ‘C’ voor gecoat papier (coated paper), en ‘U’ voor ongecoat papier (uncoated paper).

PMS kleuren

Omdat voor het gebruik van PMS kleuren de inkt speciaal gemengd moet worden, en de drukpers vooraf én achteraf schoongespoeld moet worden, is dit in sommige gevallen minder goedkope optie dan bijvoorbeeld drukken met CMYK.

Voor het kiezen van een PMS kleur, kan je gebruik maken van een PMS waaier. Er zijn 2 verschillende waaires, 1 voor ongecoat en 1 voor gecoat papier.

Het is beter om de kleur niet op je computerscherm uit te kiezen. Op je beeldschermen worden de kleuren namelijk als RGB kleuren getoond; alle kleuren die je ziet worden opgebouwd uit Rood, Groen en Blauw. Waardoor je de kleur anders op je beeldscherm ziet, dan deze op het papier zal uitkomen.

 

Geschreven door Laura van Werven publicatiedatum: 20 februari 2018laatst gewijzigd: 20 februari 2018

Full color (CMYK)

CMYK

De term full color klinkt je vast bekend in de oren. Misschien weet je nog wel van vroeger dat alle kleuren zijn opgebouwd uit 4 kleuren. In het drukwerk hebben we het dan over CMYK.

De letters CMYK staan voor:

C – Cyaan (blauw)
M- Magenta (roze)
Y- Yellow (geel)
K – Key (zwart)

Met deze 4 kleuren kan je veel verschillende kleuren maken. Bij het bedrukken van je boek kan je kiezen voor CMYK bedrukt (ook wel full color genoemd) of alleen in zwart (zoals in leesboeken /romans, zonder gekleurde afbeeldingen veel voorkomt).

Als jouw boek full color bedrukt wordt, dan worden er 4 verschillende drukplaten gemaakt van elke pagina (of eigenlijk van elk drukvel, want er zitten meerdere pagina’s op een 1 drukvel) 1 plaat met Cyaan (blauw), 1 plaat met Magenta (roze), 1 plaat met Yellow (geel) en 1 plaat met Key (zwart).
Al deze 4 drukplaten worden bovenop elkaar gelegd, zodat de kleuren gemaakt worden zoals jij ze hebt opgemaakt in je drukbestand.

Nu je dit weet, kan je je wellicht ook voorstellen dat het bij het opmaken van zwarte teksten belangrijk is om alleen de kleur zwart (K) te gebruiken. Als je zwarte teksten namelijk opmaakt in 4 kleuren, dan kan het zijn dat, als de platen net niet helemaal recht boven elkaar liggen, je tekst niet helemaal strak gedrukt wordt.  Als er maar 1 kleur gebruikt wordt voor de tekst (zwart dus, bij voorkeur), dan heb je dit problem niet omdat er maar 1 drukplaat gemaakt hoeft te worden.
Mede hierdoor is het ook logisch dat een bedrukking met alleen zwart goedkoper is dan een full-color bedrukking.
Bij een zwarte bedrukking hoeft er maar 1 drukplaat gemaakt te worden, tegenover 4 drukplaten bij full-color.

Je vormgever kan je adviseren bij het kiezen van de soort bedrukking, wij kunnen je hier ook bij helpen als dat gewenst is.

Bekijk onze voorbeeld producties om de verschillende soorten bedrukking te bekijken.

 

Geschreven door Laura van Werven publicatiedatum: 13 februari 2018laatst gewijzigd: 13 februari 2018

UV-spot

Als je je boek of catalogus graag wilt voorzien van een luxe afwerking, dan kan UV-spot een geschikte optie zijn.
Het geeft je drukwerk een extra chique look. Vaak wordt dit ook gebruikt op catalogi voor high-end producten.
Bij UV-spot (ook wel spot-UV lak of spotlak genoemd) wordt er een glans lak over bepaalde delen van het cover gezet.
Dit kan op boeken, catalogi of magazines, maar wordt ook regelmatig gebruikt bij visitekaartjes.

UV-spot

UV spot zet je op mat laminaat of soft touch laminaat, omdat het glans effect hierop extra goed zichtbaar is. Je accentueert eigenlijk bepaalde delen van het cover.
Veelal wordt het gebruikt om teksten of afbeeldingen extra te benadrukken. Ook een (klein) gedeelte van een tekst of afbeelding kan met spotlak bedekt worden.
Jij beslist zelf (of wellicht je vormgever), welke delen je graag met spotlak bedekt wilt hebben.
Het is mogelijk om zowel op de voorkant, de rug, als achterkant van het cover spotlak te plaatsen. De grootte van het oppervlak is niet bepalend voor de prijs.

Drukbestand
Voor de aanlevering van het drukbestand dien je een apart cover bestand aan te leveren voor de spot-UV lak.
Je drukbestand heeft hetzelfde formaat als het bestand van het cover zelf. Je geeft met een 100% PMS kleur (maakt niet uit welke kleur),  de te drukken spotlak onderdelen aan.
Mocht jij of je vormgever hier niet helemaal uitkomen, dan helpen wij je graag verder.

Bekijk hier nog een voorbeeld van UV-Spot op een catalogus.

Geschreven door Laura van Werven publicatiedatum: 13 februari 2018laatst gewijzigd: 13 februari 2018

Kapitaalbandje

Bij het (laten) drukken van je boek kom je vaak voor verschillende (en soms onverwachte) keuzes te staan. Een van deze keuzes is het toevoegen van een kapitaalbandje.
Met name bij hardcover boeken en integraal gebonden boeken is het toevoegen hiervan een veel gekozen optie. Een kapitaalbandje wordt gebruikt als een nette afwerking van de binding van je boek. Je vindt deze afwerking aan de boven en onderkant, aan de rugzijde van het boekblok / binnenwerk. Zie het genaaide oranje randje in onderstaande foto’s.
Het is geen verplichting om een kapitaalbandje toe te voegen, maar voor de uitstraling van je boek kan het wel een belangrijke functie hebben.

KapitaalbandjeKapitaalbandje

Er zijn bv dunne boeken (met een rug van enkele millimeters), of boeken met een ongebruikelijke afmeting waarbij het niet altijd mogelijk is om een kapitaalbandje te plaatsen.
Dit hangt af van het type bindstraat waar je boek op gedrukt wordt. Meestal word er een minimale rugdikte van 5 mm aangehouden.

Kleuren
De opties qua kleuren zijn behoorlijk uitgebreid. Je kiest zelf welke kleur je graag wilt gebruiken.
Als je ervoor kiest om je boek ook van een leeslint te voorzien kan het mooi zijn om de kleur hiervan aan te passen op de kleur van het kapitaalbandje.
Dit is echter geen verplichting, de kleuren mogen ook verschillend zijn en zijn vaak afhankelijk van de gewenste uitstraling van het boek.
Hier vind je een voorbeeld van een boek met een kapitaalbandje zonder een leeslint.

Geschreven door Laura van Werven publicatiedatum: 13 februari 2018laatst gewijzigd: 13 februari 2018