Tips & tricks | Softcover, wat moet je weten?

Grofweg heb je bij het drukken van boeken 2 soorten producties; softcover en hardcover.
Een hardcover productie heeft een dikke kartonnen cover en een softcover productie (ook wel paperback genoemd) heeft een flexible cover.

Met betrekking tot softcover boeken of andere producties heb je de keuze uit verschillende soorten materiaal.
Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor eenzijdig gestreken sulfaatkarton (hier zijn ansichtkaarten van gemaakt, een ‘glanzende’ voorkant en een achterkant die ongecoat is, zodat er, in het geval van de ansichtkaart, ook op geschreven kan worden).
Je kan ook kiezen voor een papiersoort met een hoger grammage, bijvoorbeeld 300 gram.

Het voordeel van eenzijdig gestreken sulfaatkarton is, dat de buitenzijde heel glad is. Op de gladde zijde komen afbeeldingen beter uit. Ook is het goed af te werken met bijvoorbeeld glans of mat laminaat. De ongecoate binnenzijde is handig omdat het wat minder glad is, waardoor de lijm in de rug beter hecht.

Softcover boek

Als je een cover materiaal gaat kiezen, is het in elk geval belangrijk om rekening te houden met een aantal factoren:

  • Hoeveel pagina’s heeft je boek?
  • Uit wat voor papier bestaat het binnenwerk?
  • Door wie en hoe gaat je boek gebruik worden?
  • Wat wil je uitstralen met je boek?

Al deze punten zijn belangrijk om door te nemen voordat je het materiaal van de cover bepaalt. Je kan je namelijk voorstellen dat een boek met weinig pagina’s minder zwaar is dan een boek met juist heel veel pagina’s. Het is dan verstandig om voor het zwaardere boek ook een dikker cover materiaal uit te kiezen.

Wij adviseren om de cover altijd af te werken met een laminaat. De voornaamste redenen hiervoor zijn: het beschermt je cover tegen beschadigingen in het gebruik en het geeft een luxere uitstaling aan je boek. De kosten voor het aanbrengen van een laminaat zijn minimaal.
De voor en achterkant van de cover kunnen voorzien worden van flappen. Het voordeel daarvan is dat je er extra tekst op kwijt kan en je cover wordt wat steviger qua gevoel.

De meest voorkomende bindingen bij softcover boeken zijn garenloos gebrocheerd en genaaid gebrocheerd. Brocheren betekent dat je boek wordt nagesneden nadat het gebonden is.

Bij genaaid gebrocheerd wordt er bij de binding gebruik gemaakt van garen en lijm, hierdoor is de binding steviger en valt je boek mooier open. Met name bij gecoate papiersoorten wordt deze binding aanbevolen omdat hierbij alleen een binding met lijm minder stevig is.
Bij garenloos gebrocheerd wordt alleen lijm gebruikt, dit kan zowel hot melt, als PUR zijn.

Als je (nog) niet zo thuis bent in de verschillende cover mogelijkheden, kunnen wij je uiteraard ook helpen met de keuze van het juiste materiaal. Thomas en Lars weten precies wat de mogelijkheden zijn en ze helpen je graag met advies, zodat jij de juiste keuze kan maken.
Op ons kantoor in Vianen hebben we ook allerlei verschillende papiersoorten ,materialen en softcover boeken liggen, dus kom ook gerust langs om samen met Lars of Thomas verschillende opties door te nemen.

Geschreven door Laura van Werven publicatiedatum: 29 juni 2017laatst gewijzigd: 29 juni 2017

Ervaringen van een bladmanager | Petra van Barneveld

Petra: “Alweer bijna twintig jaar werk ik als bladmanager voor diverse uitgeverijen. Online is in, maar ik heb zelf altijd meer met print. Na een bepaalde tijd hard werken, soms wel een half jaar, dat product in je handen hebben, geeft een enorme kick. Online producties heb ik ook veel gedaan, maar daar blijft altijd een knagend gevoel achter dat het nooit af is. Bij print wordt ik dus gedwongen een perfect product af te leveren, bij voorkeur foutloos en prachtig.

Over de producties van twintig jaar geleden zal ik het niet meer hebben… Als je tegenwoordig een boek wil laten drukken, kun je dat zelf regelen. Das handig, maar voor mij verder niet aan de orde. Ik werk het liefst met een tussenbureau, zoals bijvoorbeeld New Energy. Er wordt steeds meer in het buitenland gedrukt. Los van hoe vervelend dat de afgelopen jaren voor Nederlandse drukkerijen is geweest, voor mij werkt dat prima. Voor mijn opdrachtgever betekent dat lage kosten, en door een Nederlands bureau ertussen werk je voor je gevoel nog steeds met Nederlanders. New Energy drukt bijvoorbeeld veel in Polen, en daarvoor is ooit iemand in dienst gekomen die oorspronkelijk uit Polen komt. Weg taalbarrière en dus geen verwarring.

Een bureau als New Energy zorgt dus praktisch voor het laten drukken van je boek, maar adviseert ook vooraf en tijdens het druktraject. Bij het opzetten van een nieuw magazine heb je niet alleen de vormgeving te bedenken: heel belangrijk is het soort papier, de afwerking (genaaid, geniet etc), welke vernis of geen vernis. Alles hoort bij die uiteindelijke uitstraling. Ik maak ook jaarboeken en bij een boek dat een jaar ligt, is het ook belangrijk dat het kwalitatief sterk is. Dat ie niet na een maand al rafelige randen heeft. En als je een heel bijzonder onderzoek publiceert wil je ook dat het klasse uitstraalt. Mijn vormgever heeft hierdoor nauw contact met New Energy. Dan stemmen ze al die aspecten af, en krijg ik één mooi advies.

Zodat ik dus uiteindelijk dat prachtige product in handen heb.”

Petra van Barneveld

Freelance bladmanager

 

Geschreven door Petra van Barneveld publicatiedatum: 26 juni 2017laatst gewijzigd: 29 juni 2017

Fanfictie, boeken voor en door fans – Tips van Sharai Hoekema

Sharai:  ‘Ongeveer twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn eigen uitgeverij. Klinkt heftig – en dat was (én is!) het dan ook. Al veel langer liep ik rond met het idee in mijn hoofd, zeker omdat ik al van jongs af aan verzot was op boeken en schrijven. In 2015 kwam het geschikte moment ervoor voorbij, en besloot ik snel door te pakken: Fanflicks was geboren!

Fanflicks is een samentrekking van de woorden ‘fan’ en ‘flicks’ (= boeken, verhaaltjes). Het specifieke genre waar ik me op focus is ‘fanfictie’. Dit is een nieuwe stroming van Young Adult literatuur, waarbij fans van boybands,boeken, tv series, films, franchises, et cetera hun eigen verhalen schrijven – met hun helden in de hoofdrol, maar verder in compleet fictionele verhaallijnen.
Dit brengt me aan mijn eerste tip: copyright issues! Het is namelijk zo dat we vrij veel verhalen binnen dit genre niet zomaar kunnen uitgeven. Zo zijn boeken en films beschermd door copyright: je kunt niet zomaar hun karakters en werelden ‘lenen’ om daar zelf een boek over te schrijven. Die vielen dus automatisch af – waardoor de focus ligt op ‘real-life celebrities’.
Met name boybands zijn erg populair voor mijn publiek, wat bestaat uit tienermeisjes en jonge twintigers. Tweede tip: ken je doelgroep! Maar al te vaak hoor ik: ‘Maar wie wil dit nu lezen?’ of ‘Het klinkt als een Bouquet-reeks voor kinderen.’ (Meestal afkomstig van ouderen.) Mijn doelgroep is maar wat duidelijk: ‘MEER!’ en ‘OMG ik ben gek op dit koppel!’.
Softcover boek Onzichtbaar
Lang verhaal kort: ik druk gewoon lekker de boeken door, die dan nog verkopen ook! New Energy is mijn betrouwbare partner voor het drukken van de boeken. Alles gebeurt bij ons in-house, van het ruwe manuscript in Word tot aan het definitieve, druk-klare bestand. Daarom is het soms nog eens een uitdaging om het uit handen te kunnen (en durven!) geven. Bij mijn drukker heb ik die angst helemaal niet: ze werken snel en erg vriendelijk.
Laatst had ik voor het eerst een probleem met een van de nieuwe titels, die met behoorlijk wat inktvlekken geleverd werd. Niet alleen werd er direct actie op ondernomen, ik kreeg er ook nog eens een korting en welgemeende excuses voor terug. Zoiets vergroot voor mij alleen maar het vertrouwen in een drukker: waardoor ik met een gerust hart ook mijn toekomstige boeken uit handen durf te geven!
Benieuwd naar de bestaande titels? Kijk gerust eens op www.fanflicks.nl.’
Geschreven door Sharai Hoekema publicatiedatum: 27 maart 2017laatst gewijzigd: 27 maart 2017

Van idee tot memoryspel – Het proces van Kim van Leeuwen

Kim: “Het is prachtig winterweer. Een strakke blauwe lucht, zonnetje erbij en net rond het vriespunt. Ik fiets rustig op mijn fietsje genietend van de omgeving waarin ik tijdelijk woon. Een mooie landelijke omgeving, waar de kippen in de voortuin lopen, mensen de bomen snoeien op een houten ladder en men het op zaterdag niet kan schelen hoe zij eruit zien. Als het regent dan trek je een regenpak aan en als er nog geen gat in je broek zit dan hoef je hem nog niet weg te gooien. Ik bedenk mij al fietsend dat het in een schril contrast staat met waar ik mij mee bezig heb gehouden de afgelopen maanden, tijdens het ontwikkelen en ontwerpen van mijn spel.

Het proces

De afgelopen tijd heb ik mij bezig gehouden met het ontwikkelen, ontwerpen en produceren van logopedisch materiaal. Het is een memoryspel geworden met daarbij een handboek. Gaande weg het proces kwam ik steeds een stapje verder. Wanneer ik terug kijk naar het eerste idee, nu ruim twee jaar geleden, en naar het eindresultaat nu is er heel wat veranderd.

Ik ben afgestudeerd als logopedist en dus totaal niet bekend met het ontwikkelen van materialen, of het promoten daarvan. Tijdens het hele proces van ontwikkelen naar eindresultaat in handen hebben, heb ik mij vooral op een aantal doelen gefocust. Voor mij was het heel belangrijk om de werkbaarheid van het materiaal voor ogen te houden. Daarnaast moesten de plaatjes heel duidelijk zijn en als laatste: het moet professionaliteit uitstralen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik hulp ingeroepen van andere mensen.

Het spreekwoord: ’schoenmaker blijf je bij je leest’ is heel erg waar. Tijdens het proces van de tekeningen en de vormgeving kwam mijn perfectionisme behoorlijk naar boven. Ik had in mijn hoofd hoe ik het wilde hebben, en dat heb ik geprobeerd om zo goed mogelijk te communiceren naar de mensen om mij heen.

Drukkerij

Wanneer ik zover was om alles te laten drukken, ben ik op zoek gegaan naar een drukkerij waarbij ik een goed gevoel had. Ook hier heb ik goed gecommuniceerd (logopedist hé?! Communicatie = alles). Door de vragen vanuit de drukkerij ga je weer nadenken over dingen waar je nog niet over na hebt gedacht. Uiteindelijk kom je samen met de drukker tot een prachtig eindresultaat waar je enorm trots op bent. Ik vond dat New Energy Drukwerk mij een goed en vertrouwd eerste gevoel gegeven heeft en dat ook meer dan waar gemaakt heeft. Het is door een goede samenwerking en communicatie tot een prachtig eindresultaat gekomen.

Nu ik zo achter mijn computertje zit en deze blog typ, kakelende kippen aan de overkant en fietsen de kinderen op skelters voorbij. Uiteindelijk is het allemaal relatief, maar tijdens een proces van ontwikkelen wel heel erg belangrijk om het einddoel goed in je hoofd te hebben.

Laat je niet van de wijs brengen, want jij moet het doen zoals jij denkt dat het moet.”

Geschreven door Kim van Leeuwen publicatiedatum: 6 februari 2017laatst gewijzigd: 21 maart 2017

Je boek uitgeven in eigen beheer? Zo doet Marinka van EetPaleo dat!

Marinka:
“Mijn eigen kookboek schrijven en het vervolgens uitbrengen in Nederland. Dat was mijn droom, eentje waarvan ik eigenlijk niet had gedacht dat het überhaupt mogelijk zou zijn. Want waar begin je? Benader je dan een uitgeverij? Hoe groot is het risico wanneer je het zelf uitgeeft, en wat komt daar allemaal bij kijken?

De korte versie is: het valt allemaal best mee, maar je moet het wel eventjes weten.

Wel of geen uitgeverij
Voor mij was een uitgeverij benaderen eigenlijk geen optie. Mijn droomboek zou volgens hen flink aangepast moeten worden. En ik moest ook nog behoorlijk wat geld inleggen voor het hele project. Ik kon er niet omheen: dat voelde absoluut niet goed.
En dus stortte ik me in de wereld van het zelf uitgeven van een boek. Dat kost wat tijd in het begin, maar eigenlijk is alle informatie die je nodig hebt online te vinden.
Inmiddels ben ik 5 gedrukte boeken verder (te vinden op www.eetpaleo.nl ), die allemaal met veel enthousiasme worden ontvangen. Wat ben ik blij dat ik het hele proces op mijn eigen manier heb gedaan!

Speciaal drukwerk - Eet paleo in 7 stappenSoftcover boek OntbijtHardcover boek traktatiesSoftcover boek Slowcooker

Creëer bereik 
Hoe jij dat ook kunt doen? Begin nu alvast met het opbouwen van een groep lezers. Start een website, deel er jouw verhaal, jouw passie. Met het bereik van het internet weet je zeker dat er nog veel meer mensen zijn die dezelfde passie hebben. Die mensen kunnen jou via je website vinden en zijn je toekomstige klanten, degenen die je boek zullen gaan kopen. Wil je liever geen website? Dan kun je ook gewoon een facebookpagina of -groep beginnen.
Een bijkomend voordeel is dat je op deze manier ontzettend veel leert over je lezers, in combinatie met je eigen passie. Daardoor kun je ze nog beter van dienst zijn in jouw boek, wat voor boek je ook uitgeeft.
Het schrijven van een boek is niet altijd leuk, maar wel nodig natuurlijk 😉

Schrijven
Schrijf naar hartenlust, maar laat achteraf wel even iemand anders het geheel controleren op het juiste taalgebruik. Je eigen foutjes zie je heel makkelijk over het hoofd, vooral wanneer je je eigen tekst voor de derde keer aan het lezen bent en je een deadline hebt gesteld.
Neem tijdens het schrijven alvast contact op met verschillende drukkers, zij kunnen je adviseren over de opmaak van het boek, het formaat en nog veel meer.
Ikzelf heb meerdere offertes opgevraagd en ben uiteindelijk gegaan voor de drukker waar ik echt een goed gevoel bij had. Thomas van New Energy Drukwerk dacht met me mee om het boek er mooi uit te laten zien, hij had goede tips waardoor het boek toch door de brievenbus zou passen en hij leek er vertrouwen in te hebben. Het voorbeeld drukwerk wat hij mee had genomen zag er mooi uit en de prijs was erg gunstig.

En dan is er dat onbeschrijfelijke gevoel wanneer je je boek voor het eerst in handen krijgt… Geweldig!”

 

Geschreven door Marinka Bil publicatiedatum: 19 januari 2017laatst gewijzigd: 27 maart 2017